Onze tips:

  • Vraag gratis en vrijblijvend meerdere offertes aan voor marktonderzoek.

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek gaat meer de diepte in. Een interview is hier het bekendste voorbeeld van. De respondent wordt niet beperkt door vaste antwoordmogelijkheden zoals bij kwantitatief onderzoek, of het interview moet door Matthijs van Nieuwkerk gehouden worden.

De onderzoekspopulatie (N) is bij kwalitatieve marktonderzoeken doorgaans een stuk kleiner dan bij kwantitatieve. Doordat de antwoorden sterk van elkaar kunnen verschillen én de kleinere populatie is het nagenoeg onmogelijk om statistische berekeningen te maken. Een kwalitatief onderzoek geeft meer gedetailleerde informatie en verklaard ook vaak beter het waarom?

Essentieel bij kwalitatief onderzoek, is de onderzoeker zelf. Deze zal goed moeten kunnen interviewen om het maximale uit een respondent te halen, zonder deze te veel te beïnvloeden. Het onderzoeksbureau wat uw kwalitatieve marktonderzoek uitvoert zal daarom over ervaren en goed getrainde interviewer moeten beschikken. Let ook bij het onderzoeksbureau op de kwaliteit van de verslaglegging en dataverwerking.